تأخر الحمل .. يسبب ثورة مضاده



غريب شوية العنوان ..بس فعلا بيحصل ثوره مضاده والمسكينه في هذه المرحله هي المرأه .


أول ما البنت تتجوز ..وتبدأ تستمع بحياتها الجديده .. ويعدي شهر أو شهرين .. تبدأ المشاكل .. من حماتها ومن خالتها ومن عمتها ومن مامتها ..والسؤال التقليدي ..هو مفيش حاجه ؟ مفيش حمل ؟ لسه محملتيش ؟


وكأن الحمل ده بايد العروسه .. وتحصل بقا الثوره المضاده من الكلام والنظرات الجارحه التي لا تترك الزوج والزوج في حالهم ..


متي تصبح الحاله تأخر للحمل ؟


عشان نقول ان في تأخر للحمل لازم يمر على جوازها سنه كامله بعلاقه زوجيه منتظمه طول السنه .. يعني يكون الزوج مسافر اصلا وبيرجع يوم كل شهر .. هنا الشرط لا يتحقق ..


يعني نقول لماما وحماتنا وعمتنا ..لو سمحت متسأليش على الحمل ده غير بعد سنه كامله .








ماذا يحدث في هذه الفتره ؟



طبعا كلنا عارفين ان اللي بيحصل في الفتره دي غير كده خالص ..مع كل سؤال من هذا النوع بيحصل ضغط عصبي ونفسي شديد ..قد يمنع الحمل أساسا ..


طيب عشان الكلام يكون علمي ..الضغط النفسي يرفع من نسبه هرمون الادرينالين وهرمون الكورتيزون في الدم وهذا يقلل من فرص الحمل بنسبه 12 %


وفيه ابحاث تانيه بتؤكد ان القلق والتوتر يسبب خلل هرموني في الغده النخاميه ودي مايسترو الغدد الصماء ..يعني مش بس تغير نسبه الهرمونات ..دي ممكن تغير مواعيد الدوره الشهريه ..وتمنع التبويض يعني نزول البويضه اصلا ..


بعض النصائح .. حتي مرور السنه الاولي .


1- الايمان بالله وانه يهب لمن يشاء ذكورا ويهب لمن يشاء اناثا ويجعل من يشاء عقيما ..


2- عدم مراجهة الطبيب مادام الكشف الدوري قبل الزواج سليم


3- الابتعاد عن التدخين تماما


4- الابتاعد عن المواد التي تحتوي على الكحول مثل العطور ذا الرائحه النفاذه


5- نظام غذائي جيد مثل ..تناوي الفراوله والمانجو والبرتقال والسبانخ والبازيلاء والجزر والاطعم الغنيه بالحديد كالكبد . وتناول اللحوم الحمراء الخاليه من الدهون . تناول الاسماك وبالتحديد التونه . صفار البيض . والسكريات الطبيعيه الغير مكرره ..تجنب شرب الشاي مع الطعام ويفضل شربه بعد الاكل بساعه .


6- ممارسه العلاقه الزوجيه بشكل متكرر خلال الشهر


7 – الحمام الساخن يؤثر على انتاج الحيوانات المنويه


8- ارتداء ملابس داخليه واسعه


9- النوم فتره كافيه .


10- عدم الغسيل بعد العلاقه الزوجيه الا بعد مرور 6 ساعات وتكون نائمه على ظهرها


اذا لم يحدث حمل ..


عمل بعض الفحوصات للزوج مثل تحليل السائل المنوي بعد انقطاع عن العلاقه لمده خمس ايام .


وفحوصات الزوجه . اشعه فوق صوتيه واشعه بالصبغه على الرحم والانابيب وتحليل هرمون البرولاكتين .. تحليل لقياس الاجسام المضاده التي تكون في دم الزوجه تجاه الحيوانات المنويه ولن استفيض في ذكر الاسباب لورودها في موضوع قبل كده ..


الاسباب ..



كتير قوي ولن استفيض فيها لذكرها في موضوع سابق منها


للرجل ..دوالي الخصية - ارتفاع نسبة الصديد في السائل المنوي – ضعف الحركه – قلة العدد – تشوهات عاليه – تدخين بشراهه – الافراط في شرب الكحول


للانثي .. التصاق في قنوات فالوب – تكيس المبيض – ضعف التبويض - اجسام مضاده تقتل الحيوانات المنويه – التهابات المهبل – صغر حجم الرحم – انقلاب الرحم – ارتفاع هرمون البرولاكتين – خلل الغده الدرقيه – قصور الغده النخاميه ... الخ


سأعود مره اخري للقلق النفسي .. لكل أم او حماه او خاله .. لا تسببي القلق النفسي الذي قد يؤخر الحمل ..


ساذكر لكم قصه عن رجل وامراه تزوجا ولم ينجبا رغم خلوهم من جميع الاسباب المرضيع لمده ثلاث اعوام ..وبعد العرض على الكثير من الاطباء والكل أجمع بانه لا يوجد سبب يعيق الحمل ..